Šonedēļ mēs turpinām pagājušās nedēļas tēmu:
„Veiksmīga biznesa pamatprincipi”. Šī tēma ir trīs daļās. Pagājušajā reizē mēs mācījāmies panākumu principus un daļēji iesākām arī biznesa pamatprincipus. Šodien mēs mācīsimies atlikušās daļas – biznesa pamatprincipi un praktiskie principi.

Biznesa pamatprincipi.

1.             Paklausība autoritātēm.

Tā ir lieta, ko latviešiem ļoti negribas darīt. Mūsdienu eiropeiskajā sabiedrībā, kurai šobrīd ir pieslējusies arī Latvija, ļoti izteikta ir vecāku negodāšana, kā arī autoritāšu un darba devēju negodāšana. Vai tu esi pamanījis, ka Latvijā ir tāda tendence? Es domāju, ka ne tikai Latvijā, bet mums tas ir īpaši raksturīgi. Nav runa par to, cik vecāki paši ir godīgi vai negodīgi un cik viņi ir labi vai slikti. Ir princips, ka vecāki ir jāgodā. Mūsu sabiedrībā izteikta arī skolotāju negodāšana. Mums draudzē ir cilvēki, kuri strādā par skolotājiem un skolās bērni neciena nekādas autoritātes. Taču līdz ar autoritāšu negodāšanu tava paša dzīvē atnāk izgāšanās, jo tikai tie, kas spēj godāt autoritātes un cienīt savus vecākus, kas spēj disciplinēt sevi un paklausīt saviem vadītājiem – tikai tie spēj gūt reālus panākumus. Netici? Es tagad nerunāju no Bībeles. Bībeles panti šodien nebūs gandrīz nemaz. Taču visi šie principi ir balstīti uz Bībeles pamatiem. Par paklausību vecākiem runā viens no baušļiem:

„Tev būs savu tēvu un savu māti godāt, kā Tas Kungs, tavs Dievs, tev to ir pavēlējis, lai tu ilgi dzīvo un lai tev labi klājas tanī zemē, ko Tas Kungs, tavs Dievs, tev dos.” (5. Mozus 5:16)

Tas attiecas arī uz tavu attieksmi pret laicīgām varām. Tas attiecas arī uz to, kā tu izturies pret vadītājiem draudzē, mācītāju, pret tavu darba devēju. Man kāda māsa prasīja: „ja mums būs tēma par veiksmīgiem biznesa pamatprincipiem, vai šajā tēmā būs kaut kas arī tiem, kam nav sava biznesa, bet kuri strādā algotu darbu?” Jā, būs! Tu savā darba vietā vari gūt panākumus tikai tad, kad tu būsi paklausīgs savam šefam, darba devējam. Neviens darba devējs tevi nepaaugstinās un nedos privilēģijas, ja tu nolaidīgi darīsi savu darbu un nebūsi paklausīgs. Es ļoti bieži saskaros ar šo problēmu. Arī draudzēs. Es zinu, kāpēc draudze tik vāji spēj pildīt savu uzdevumu. Draudzēs arī ir ienākusi šī pasaulīgā domāšana, kurai raksturīga nepaklausība, mācītāju un vadītāju negodāšana. Šādi cilvēki apgalvo, ka visiem ir tikai viens vadītājs un tas ir Dievs, un ka citas autoritātes jāignorē, taču Bībele ir teikts:

„(..) Mīli savu tuvāko kā sevi pašu.” (Romiešiem 13:9)

Ko tu esi darīji man, to tu esi darījis Viņam! Dievs visu ļoti saista ar cilvēku. Mēs nevaram paklausīt Dievam, ja nepaklausām savam vadītājam. Es nerunāju par cilvēkiem, kuri ved mūs neceļos, bet par Dieva ieliktiem vadītājiem. Arī valsts varas un savus darba priekšniekus mums būs godāt. Lūk, piemērs par kādu futbola komandu „Notrdame”. Es futbolu neskatos, tomēr zinu to, ka sporta klubos, īpaši dārgajos un populārajos klubos, kas ir ar sasniegumiem, ir iesaistīti milzums skaits darbinieku un lielas naudas summas. Atsevišķi spēlētāji vien jau pelna miljonus. Lūk, kāds vīrs, vārdā Zigs Ziglars, ir liels motivators, cilvēks, kurš ir sarakstījis vairākas grāmatas. Šis vīrs stāsta par kādu gadījumu, kad viņš tika uzaicināts motivēt šo futbola komandu „Notradame”. Viņš tic Dievam un tic tiem pašiem principiem, kuriem ticu arī es, un es mācos no viņa. Tātad viņam bija tikšanās ar komandu, tās vadītāju un viņš mācīja viņus. Ar treneri pie galda sēdēja trīs trenera palīgi un katram palīgam bija menedžeris. Tā bija tikšanās mājas apstākļos, komandas tur nebija, bet bija tikai vadība. Zigs ievēroja, kā trenera palīga menedžeris rīkojās – ja trenera palīgs teica, ka grib ūdeni, tad menedžeris uzreiz atnesa ūdeni. Ja trenera palīgs teica, ka viņam vajag kaut ko uzzināt, tad menedžeris uzreiz devās to noskaidrot. Viņš visu uzreiz nokārtoja kā „uz sitiena”, kā pakalpiņš. No malas skatoties, var likties dīvaini – pakalpiņš, sešinieks. Un tāda ir arī latviešu tautas domāšana, īpaši skolās – internātos. Es nerunāju par cilvēkiem, kuriem nav savas gribas un kuri nespēj nevienam atteikt. Bet šie ir cilvēki ar pareiziem mērķiem, kuri kalpo pareizā vietā un dara pareizo darbu. Tātad no malas viņi izskatījās kā pakalpiņi – absolūti paklausīgi trenera palīgam, bet trenera palīgi savukārt ir absolūti paklausīgi trenerim. Citādi sporta komanda nemaz nevar funkcionēt. Ja kāds skatās hokeju vai lasa par to, tad viņš zina, ka tā ir vesela zinātne, vesela māksla –katrs sīkums ir svarīgs, katrs spēlētājs izpilda savu funkciju. Komandu spēlēs ir svarīgi absolūti precīzi izpildīt trenera norādījumus. Ja tu nespēj to izdarīt, tad līgums ar tevi tiek lauzts. Tev nav jāizceļas kā zvaigznei, tev nav obligāti jāiemet vārti, bet tev ir jāizpilda savs uzdevums kopīgā stratēģijā, kopīgā lietā. Absolūta paklausība. Šajā komandā menedžeri faktiski bija kā stažieri, kurus ņēma no augstskolām. Gadā atnāca 250 šādi stažieri, bet tad, kad stažēšanās laiks gāja uz beigām, palika tikai 50 stažieri. 200 stažieri neizturēja prasības, kas bija uzstādītas, viņi nespēja būt disciplinēti un paklausīt. Šīs komanda treneris Lū Holcs saka: „Ja pēc tam man izdodas kādu no šiem 50 stažieriem satikt un viņš ir bijis mūsu komandā kā stažieris 4 gadus, tad, uzdodot jautājumu, vai viņam ir savs uzņēmums, tad vienmēr atbilde ir – „jā”. Un ja atbilde ir „nē”, tad tas nozīmē, ka viņš ir kādas nodaļas vadītājs, kurā ir 175 cilvēki”. Ja tas nav viņa uzņēmums, tad viņš strādā citā uzņēmumā un zem viņa ir 170 – 200 cilvēki. Kā cilvēks var panākt, ka 170 cilvēki dara to, ko viņš māca? Jo viņš pats ir bijis paklausīgs autoritātei un tāpēc arī viņa padotie ir paklausīgi. Viņš zina, kas ir autoritātes un viņš godā tās. Ar savu disciplīnu, paklausot un darot, viņš ir palicis šajā vietā un 4 gadu laikā ir apguvis visus nepieciešamos principus, lai vadītu uzņēmumu. Vai tu vēl gribi savu biznesu? Iemācies paklausīt mācītājam. Bērni – iemācieties paklausīt saviem vecākiem. Iemācies paklausīt savu grupas vadītāju, savu darba devēju, valsts varas. Kā tev patīk? Cik gan svarīgs ir šis princips, lai tu būtu veiksmīgs un lai arī tevi godātu kā autoritāti. Vispirms tev ir jāgodā cita autoritāte. Vēlies savu biznesu? Tad nāksies pieņemt lēmumu godāt autoritātes. Kā ir jebkurā arodā? Es nerunāju par izglītību arodskolās, kura, atklāti sakot, ir ļoti, ļoti neefektīva. Lielākoties mūsu valsts izglītības sistēma ir neefektīva, jo tur ir daudz zināšanu, bet maz prakses, maz darbības. Skolās mācās cilvēki, kuri nezina, ko viņi grib sasniegt. Un tāpēc, ka viņi nezina, ko viņi grib, viņi nemācās. Ja viņi zinātu, ko viņi grib, viņi mācītos. Viņi zinātu, kas viņiem ir nepieciešams un viņi mācītos. Svarīgi ir darīt lietas. tas ir būtiski jebkurā māceklības sistēmā, jebkurā amatā. Piemēram – kā var kļūt par mūrnieku? Tev vajag mācīties pie meistara, kurš parasti būs tautas meistars, nevis cilvēks, kurš ir tikai pabeidzis arodskolu. Tie būs cilvēki, kuri paši būs apguvuši savu māku – kamīnmeistari, juveliermākslas pratēji. Tātad cilvēki, kuri ir mācījušies pie saviem meistariem, bijuši viņu palīgi un apguvuši arodu. Celtniecībā ir meistari un ir palīgi, kuri pienes ķieģeļus. Un tā – pienesot ķieģeļus, ar gadiem tu pats kļūsti par meistaru. Kaut arī tev nav vajadzīgā izglītība, nav diploms, tu esi daudz, daudz vērtīgāks par cilvēku ar papīru, bet bez pieredzes. Ticamāk, ka tevi pieņems darbā, bet kādu ar diplomu neņems, jo viņš neko nemāk. Tas, kurš ir bijis palīgstrādnieks bez zināšanām, ir bijis māceklis un paklausījis savam meistaram un ir apguvis arodu labāk par jebkuru citu. Kā var apgūt amatu? Esot kopā un strādājot! Skatoties uz meistaru rokām un izpildot viņu vēlmes. Es nerunāju par bezjēdzīgām vēlmēm, bet par paklausību savam meistaram. Tieši tāpat ir arī ar Dievu – kad mēs esam paklausīgi savam meistaram Dievam, tikai tad Viņš var darīt izmaiņas pie mums. Varbūt tu domā: „Ir jauks sprediķis, bet varētu varbūt iztikt bez pirmā punkta”?

2.             Svētī citus.

Palīdzi celties citiem un celies pats. Draugs, es šobrīd tev palīdzu celties – es mācu tev pareizus principus, mācu kā būt finansiāli svētītam, kā pelnīt. Es mācu tev, kā būt brīvam. Es apmierinu tavas garīgās un arī emocionālās vajadzības. Es apmierinu arī tavas fiziskās vajadzības ar savu mācību, savu kalpošanu. Un kalpojot tev, es ceļos arī pats. Ja man ir jākalpo tev, man ir jāmeklē zināšanas, lai tev kalpotu un līdz ar to es pats arī ceļos. Galu galā pastāv dievišķs princips – dodiet, tad jums taps dots. Tas ir pārdabiski. Kad es dodu cilvēkiem, Dievs dod man un svētī mani visās lietās. Svētī arī tu citus, lai tavs bizness, ko tu plāno, svētī citus. Amerikas bagātākie cilvēki ir ebreji. Un ebreji ir cilvēki, kuri zina desmitās tiesas principus. Viņi zina, kā atbalstīt savus brāļus, cik pareizi ir ziedot cēliem, pareiziem mērķiem, un viņi to zina labāk nekā citas tautības. Es par to runāju svētrunā „Kā kļūt bagātam jeb desmitās tiesas fenomens”. Ja kādam interesē, tad mūsu mājas lapā varat noskatīties šo sprediķi vai izlasīt tā iztirzājumu. Tur ir konkrēti fakti par ebrejiem Amerikā. Lūk, došanas princips. Kaut mēs to spētu saprast. Lielākai daļai cilvēku tas ir aizklāts, bet tas ir princips, kas darbojas visās lietās. Tad, kad es dodu, tad dod man. Vai es esmu par to šeit kādreiz jau mācījis? Tātad – svētī citus!

3.             Kompetence.

Kompetence ir tad, kad tu pilnīgi pārzini savu arodu, savu lietu, ko tu dari. Ja tu atver savu biznesu, savu nodarbi, tad tev pilnībā tā ir jāpārzina. Tā ir kompetence. Tu nevari piedāvāt preci, par ko tu nespēj neko pateikt un pārliecināt pircēju. Tu nevari pārdot pakalpojumu, ja tu nespēj parādīt un atbildēt uz jebkuru jautājumu par savu pakalpojumu, par tā plusiem un mīnusiem. Nesen es biju iepirkties veikalā Sportland. Man vajadzēja kaut ko no ziemas sporta inventāra. Es tur esmu un tad pienāk puisis un jautā, vai var palīdzēt. Es atbildu: „Vai jūs lūdzu varat man kaut ko pateikt par šo preci?” Viņš atsaka, ka pats gan nevar pateikt, bet tūlīt pasauks cilvēku, kurš izstāstīs visu par konkrēto lietu. Tie bija slaloma zābaki. Ziemas sporta inventārs ir jāpērk pavasarī, jo tad maksā uz pusi lētāk. Atnāca meitene, vārdā Terēze. Viņa bija šī sporta veida fans. Konsultācija ilga 2 stundas un viņa runāja tikai ar mani. Viņa tagad zina par Dievu un to, ka tad, kad es ātri braucu ar slēpēm lejā no kalna, es skaitu Bībeles pantu: „Jo ar Tavu spēku es sagrauju mūrus un ar savu Dievu es pārvaru vaļņus.”(Ps.18:30). Viņa to zina un tieši tā arī sākās mūsu saruna. Mēs sākām runāt par sportu. Viņa aizraujas ar sniega dēļiem un vasarā arī ar veikošanu – tā ir braukšana ar speciālu dēli pa ūdeni aiz laivas. Saruna sākās ar to, ka viņai arī vajag drosmi un reizēm nepieciešams arī psihologs. Bet es saku, ka skaitu rakstu vietu no Bībeles panta, un tā arī mūsu saruna turpinājās. Es nopirku zābakus un tie man labi der. Šī meitene prefekti pārzināja un atbildēja uz jebkuru jautājumu. Viņa iedeva savu telefona numuru un es varu viņai zvanīt un teikt, ja kaut ko nesaprotu. Viņa bija kompetenta. Es esmu pamanījis, ka Sportland veikalos, ja tu pieej kaut kur un vienkārši skaties, tad pienāk pārdevējs un neuzbāzīgi piedāvā palīdzēt. Man patīk, ka viņi neuzbāžas. Ja vajag palīdzēt, tad viņš no manis uzzina, kas mani interesē, un ja pats to nezina, tad pasauc pārdevēju, kas to pārzina. Šajā veikalā acīmredzot darbā tiek pieņemti sportisti, kuri paši sporto un pārzina attiecīgo sporta veidu. Un ir dažādi cilvēki, kuri tur strādā, lai aptvertu visus sporta veidus. Lūk, kompetence. Es nebūtu pircis šos zābakus, ja viņa nebūtu izstāstījusi visu to, ko viņa man izstāstīja. Jo es nezinu, kas tas ir un nezinu, kā tos lietot. Ja man nākamreiz kaut ko vajadzēs, tad kur es iešu? Pie Terēzes. Es esmu trešais, kurš viņai stāsta par Dievu.

Mēs esam laimīgie!

4.             Komunikācija.

Biznesa pamatā ir attiecības. 90% pārdošanā ir atkarīgs nevis no cenas, bet no attiecībām. Statistika ir par Ameriku, tāpēc iespējams, ka Latvijā tie procenti būs nedaudz citādāki, bet biznesa pamatā tik un tā ir attiecības. Vai tu nepiekrīti? Vai tu vari jebko un jebkuram iesmērēt? Tad viena no tām reizēm būs tava pēdējā reize. Mārketings ir tavas attiecības ar sabiedrību, ar klientu un otrādi. Kāpēc Indrai no mūsu draudzes tik veiksmīgi aizgāja viņas bizness? Tāpēc, ka viņa ir ļoti komunikabla. Kad mums ir grupiņa, tad viņa vienmēr sēž kopā ar manu meitiņu un tur čibinās. Viņa ir čibinātāja, un tieši tāpat viņa izturas arī pret saviem klientiem. Tāpēc klienti vēlas atgriezties.

Ja kāds prot griezt matus un vēlas atvērt savu nodarbi, tad tev tas ir jāizdara labāk, nekā citi to dara. Es jums varu ieteikt kādu padomu. Tu ne tikai labi nogriez matus, bet uztaisi cilvēkam arī galvas masāžu. Viņš sēdēs kā noburts. Netici? Pamēģini! Viņš sēdēs un prom neies, jo tajā brīdī, kad tev masē galvu, tad tas ir ļoti patīkami. Tas ir par attiecībām. Tādā veidā arī tiek veidotas attiecības.

Tātad par ko pirmkārt ir jādomā? Pārdot preci vai par attiecībām? Par attiecībām! Tāpat arī vizītkarte demonstrē cieņu pret klientu un palīdz veidot labas attiecības. Un cik daudzi to nesaprot, īpaši tirgū. Es šodien tirgū pirku ziedus. Es jautāju pārdevējai, vai tās puķes ir svaigas, bet viņa man atbildēja: „Kādas svaigas! Nav svaigu ziedu! Šodien ir svētdiena un svaigus ziedus nepieved, vai tad nezini!” Kā es varu zināt, ka svētdienās viņiem nepieved puķes? Es tur atgrieztos tikai tad, ja man būtu nepieciešamība un nebūtu citur kur iet. Kaut ko jau viņi tur arī nopelna. Dievs ir labs. Tu gribi vēl kaut ko dzirdēt? Tu gribi savu biznesu? Tu gribi būt savā darba vietā būt efektīvs un pacelties? Tu gribi būt līderis? Tad tu esi pareizā vietā!

Mazam bērnam pajautā, par ko viņš grib būt un viņš atbildēs, ka priekšnieks. Mēs bērnudārzā gribējām būt šoferi, kosmonauti un lidotāji. Kad biju maziņš, tad populārs bija kosmonauts Gagarins un visi gribēja būt kā viņš. Mums bērnudārzā prasīja, lai uzzīmējam, kas mēs gribētu būt. Es paskatījos, ko zīmē blakus esošais bērns, kurš gribēja būt šoferis un tad es arī uzzīmēju to pašu. Bērni zīmēja to, ko darīja viņu tēvi.

Komunikācija ir biznesa pamatā!

Nekad neaizmirsti savu klientu. Tad, kad tu esi viņam pārdevis preci vai pakalpojumu, tad sazinies ar viņu un pavaicā, vai viņš ir apmierināts ar tavu pakalpojumu. Ja tu veic manikīru, tad piezvani un pajautā, vai tevis uzliktā laka turas uz nagiem. Ja neturas, tad piedāvā to pārtaisīt bez maksas. Ja klients nav ar kaut ko apmierināts, tad bez maksas papildini un izlabo. Vai tev kāds kādreiz ir pazvanījis un pajautājis, kā tev turas laka vai frizūra? Nav? Nu redzi! Mēs apgalvojam, ka Latvijā nav iespējas, nevar uzsākt biznesu un visi tirgū ir lieli profesionāļi. Visos veikalos pārdevēji ir tādi profesionāļi, ka mums nav vairs vietas šajā zemē. Draugi, te ir atvērto durvju dienas! Ejiet un sāciet savu biznesu uz līdzenas vietas. Vai zini, kas notiks tajā brīdī, kad tu piezvanīsi klientam? Viņš izkusīs, ģībs. Visticamāk, ka viņš nenāks atpakaļ pārtaisīt, bet uz nākamo reizi viņš ir tavs. Viņš ir tavs klients uz mūžiem! Tāpēc, ka svarīgākas ir attiecības, nevis tikai ātri pārdot savu pakalpojumu.

Mums draudzē ir gadījumi, kad frizieris safrizē matus un tie pēc tam nokrīt, nolūzt. Frizieris pat nepazvanīja un nepajautāja, vai mati ir palikuši uz galvas.

Tātad neaizmirsti savu klientu un mīli viņu. Pazvani un apjautājies. Tur ideju ir daudz. Domājiet paši.

Noturēt veco klientu ir 4 reizes vieglāk nekā iegūt jaunu. Tātad biznesa pamatā ir komunikācija. Domājiet par saviem klientiem. Klients ir pats vērtīgākais, kas tev, biznesmenim, ir.

Ja pārdošanas brīdī tavā runā būs jūtama nepārliecinātība un tev trīcēs balss, tad izgāzies darījums ir garantēts. Tātad, kas mums ir jāmācās? Komunicēt! Skaties, kā to dara citi, lasi grāmatas, skaties video internetā. Ja tava prece ir nekvalitatīva un tu nemāki melot, tad kā tu to piedāvāsi cilvēkiem un kā tu paskaidrosi, ka tas ir tas, ko viņam vajag? Un ja arī tu māki melot, to var just. Faktiski iekšēji nesakārtots cilvēks nevar būt efektīvs mārketingā. Viņš nevar komunicēt. Viņš var melot, ja viņam ir melošanas gars.  Kādu laiku viņš dzīvos. Domā par to, ko tavs bizness var dot klientam, nevis par to, cik naudas tu vari no viņa dabūt. Lūk, jau balss intonācijā to var just. Ja tu gribi no viņa dabūt tikai naudu, tad kas būs dzirdams tavā balsī? Bet ja tu domā par klientu, tad ko cilvēks jutīs tavā balsī? Viņš jutīs ieinteresētību viņā pašā, mīlestību, ka tu gribi viņam dot to labāko un absolūti negribi viņam kaut ko uzspiest. Kā tev patīk? Vai tu gribi atvērt savu biznesu? Visiem nav jātaisa savas bizness, bet visiem ir jāstrādā un visiem ir jābūt finansiāli nodrošinātiem. Tu vari strādāt arī kādas autoritātes vadībā un pēc 4 gadiem tev būs savs uzņēmums. Kā es minēju savā piemērā. Bet ja tu esi draudzē „Kristus Pasaulei” un tu strādā manā vadībā, tad tev nav problēmas. Tu vari būt bagāts. Tu jau tagad esi finansiāli nodrošināts. Tev ir pilnas kabatas ar naudu. Tev ir jāpērk jauns maks. Tev ir klienti. Tev ir Dievs. Tev ir viss. Aleluja!

Ļauj klientam būt pieņemtam un mīlētam. Cilvēki grib justies mīlēti un pieņemti. Iedomājieties, ka jums ir auto vai skaistumkopšanas salons, vai jebkāds cits pakalpojums. Pasakiet man kādu piemēru, ka tad, kad tu dod cilvēkam šo pakalpojumu, kā tu vari likt viņam justies mīlētam un pieņemtam? Tu vari pacienāt ar kafiju, pateikt labus vārdus un smaidīt. Tās ir tik elementāras lietas!

„(..) Mīli savu tuvāko kā sevi pašu.” (Romiešiem 13:9)

5.             Pirmkārt, domā par ienākumiem, nevis par paplašināšanos.

Šeit ir vienkārša gudrība. Ir veikalu vai skaistumkopšanas salonu tīkli. Ja tu vēlies paplašināt savu biznesu, tad tam ir jānotiek īstā laikā. Ja tu darīsi to ātrāk, nekā īstajā laikā, tad tas prasīs papildus izdevumus, kuru būs tik daudz, ka tu vairs nespēsi savā biznesā savilkt galus kopā. Lūk, elementārs piemērs – mums lejā ir lielā zāle, kas maksā divas reizes dārgāk nekā šī zāle. Cilvēki, kuri apmeklē dievkalpojumus, ir vairāk nekā mēs ietilpstam šajā zālē. Bet tas skaits cilvēku, cik mēs esam šeit, aptuveni 160, savukārt ir par maz lielajai zālei, mēs tur pazūdam un jūtamies neomulīgi. Tāpēc ir risinājums, ka mēs atveram visas šīs zāles durvis un liekam krēslus blakus. Tas ir pagaidu risinājums. Tad, kad blakus zāle būs pilna, tad mēs dosimies uz lejas zāli, un mēs būsim jau ap 250 cilvēku. Mēs piepildīsim to zāli un arī sasildīsim. Mēs samaksāsim divkāršu cenu. Vai saprati par paplašināšanos? Vispirms ir svarīgi pietiekoši ienākumi tavā esošajā biznesā un tad paplašināšanās. Domā par kvalitāti un īsto laiku, kad paplašināties.

Kāpēc sabruka Romas impērija? Ir dažādas versijas. Viena no tām ir tāda, ka Romas impērija sabruka tāpēc, ka tai uzbruka barbari un to izpostīja. Bet kāpēc viņi to varēja? Kāpēc tik neattīstītas tautas spēja pakļaut tik attīstītu impēriju? Tāpēc, ka Romas impērija bija izpletusies milzīga un domāja tikai par savas varas ietekmi visā pasaulē. Un visur, kur viņi nodibināja savu varu, vajadzēja armijas leģionus, ieguldīt milzīgas naudas summas un veidot pārvaldes sistēmu. Šī lielā sistēma vairs nespēja sevi kontrolēt un pati sabruka. Tāpēc ir svarīga nevis paplašināšanās, bet, pirmkārt, pati kvalitāte jau esošajā. Ieņēmumi šeit, nevis paplašināšanās. Un īstajā laikā, kad ir pietiekoši līdzekļi un kad esi visu aprēķinājis, tu vari paplašināties. Ja gadījumā tas neaiziet, tad labāk taisi ciet un paliec pie līdzšinējā, nekā turpini. Tu domā, kāpēc es jau mācu par paplašināšanos, jo tu vēl neesi tik tālu ticis? Tāpēc, ka tad, kad tu sāksi un tev pienāks laiks paplašināties, tad jau būs par vēlu mācīties. Mums nevajag bankrotējušos. Mums vajag veiksmīgos!

Piemēram, uzvalku veikalā tirgo uzvalkus un kreklus. Un priekšniekam ir ideja, ka varētu tirgot arī kaklasaites. Tu domā, ka atvērsi jaunu kaklasaišu veikalu. Tad tev ir jānomā jaunas telpas, jāmaksā alga pārdevējam un viss pārējais. Vai nav vienkāršāk, ka tad, kad nāk klients pirkt uzvalku, tad tu viņam piedāvā arī kaklasaiti, kas ir tieši pieskaņota attiecīgajam uzvalkam? Pārdevēja atnāk un pati uzsien šo kaklasaiti un klients to novērtē kā labu un pērk! Ir labāk piedāvāt esošajā veikalā un gūt papildus ienākumus no kaklasaitēm, nevis atvērt jaunu veikalu, kur pārdot kaklasaites.

Vai jūs esat pamanījuši, ka ir tādi veikali, kuros pārdevēji ir apmācīti? Piemēram, degvielas uzpildes stacijā Lukoil, kur tu pērc degvielu un tev vēl papildus piedāvā nopirkt kādu sīkumiņu. Nav kādam tā gadījies? Tātad pārdevēji ir apmācīti piedāvāt papildus preci.

6.             Kad pakalpojumu sfērā tu apkalpo maksimālo klientu skaitu, tad ir laiks paplašināties.

Cik klientus var apkalpot viens cilvēks? Tik, cik viņš fiziski to var. Taču, ja tu gribi gūt peļņu no sava pakalpojuma, ko tu sniedz, tad tev nāksies sagatavot mācekli, kurš strādās pie tevis tavā labā. Savā un tavā labā, jo daļa no ienākumiem būs arī tavi ienākumi. Tādā veidā tu vari paplašināties. Citādi nav iespējams. Kam vajag mūsu draudzes līderu skolu? Tikai tiem, kuri gatavojas vadīt savas grupas? Nē, jebkuram! Ja tu nespēsi būt līderis, tad tev nebūs biznesa paplašināšanās. Un tev, par to darbinieku, ko tu pieņem darbā, ir jārūpējas kā par savu ģimenes locekli! Tā, lai viņam gribas palikt tikai pie tevis. Un esi gatavs, ka viņš var arī aiziet. Neapstājies pie tā, ka no tevis kāds aizgāja, bet ņem nākamo.

7.             Biznesu vērsiet uz mazu cilvēku jeb mērķa grupu, nevis uz vispārīgu grupu.

Tu nevari pārdot visu un visiem. Manas sievas tēvs ir ukrainis. Kad Ganna bija maza, viņa dzīvoja Ukrainā un kad viņai pārāk daudz lika ko darīt, tad viņa atbildēja, ka viņai nav četras rokas. Tu nevari izdarīt visu un visiem, tāpēc koncentrējies uz noteiktu cilvēku grupu. Es arī nedaru visu. Es daru kaut ko vienu un uz noteiktu cilvēku grupu. Pareizi? Kad organizācija aug lielāka, tad tā spēj aizsniegt vairākas grupas. Piemēram, Siguldas pilsētas slēpošanas trasē bija ziemas slēpju testi. Tie bija cilvēki, kuri bija no konkrētas firmas un bija uztaisījuši reklāmu, ka būs testi. Viņi atnāca ar savām slēpēm tur, kur visi slēpo un piedāvāja iespēju slēpot par brīvu, testēt slēpes. Cilvēki izmēģina un pērk. Uz ko koncentrējās šī firma? Uz slēpotājiem. Uz kurieni viņi iet? Vai uz pludmali un jūrmalu viņi brauc? Vai arī ziemas laikā dodas tur, kur ir sniegs, kur slēpo? Viņi dodas pie slēpotājiem uz to vietu, kur viņus var atrast. Iedomājies, ka tu gribi piedāvāt dzērienus. Vai tad tu aukstā ziemas laikā piedāvāsi aukstu kolu vai kondicionierus?

Vai jums nāk e-pasti ar reklāmiņām no organizācijām, firmām? Ja tu esi pastāvīgais klients, tad viņi tev sūta šādas reklāmas. Man no auto servisa nenāk ziņas par aicinājumu iegādāties ziedus vai saldumus, bet viņi aicina mani uz servisu. Es ceru, ka viņi nelūdz Dievu par to, lai es braucu pie viņiem biežāk!

8.             Konkurenti.

Vēlies zināt kaut ko par briesmīgajiem un ļaunajiem konkurentiem? Draugs, priecājies! Izmanto konkurentus! Mācies no konkurentiem, lai viņi dzen tevi uz priekšu, un ja iespējams, sadarbojies ar viņiem. Rīgā kādreiz bija viens mēbeļu nams, kas atradās Purvciemā. Cik tagad tur tādi ir? Tagad tur ir vairāki mēbeļu nami, kas atrodas viens pie otra. Draugs, prakse rāda, ka, ja konkurējošas firmas ar vienu un to pašu produktu uzceļ savus veikalus blakus, tas vairo pircēju skaitu visos veikalos. Tas droši vien nebūs absolūti visos gadījumos, bet tas pārvēršas par milzīgu centru, kur visiem ir sava vieta. Esi pamanījis, ka vairāku automobiļu marku auto saloni atrodas blakus? Serviss arī ir turpat. Bet kur tad citur tu celsi savu servisu? Vai pludmalē zem palmām? Nē.

9.             Stāstiet par savas preces vai pakalpojuma labumu un noderīgumu.

Māciet, stāstiet, reklamējiet par plusiem! Ja tev ir mājas lapa, tad lai tur ir sadaļa, kas paskaidro, kāpēc tieši pie tevis ir labāk. Ja Indra čubina pirkstus, tad pluss ir tāds, ka būs pirkstu masāža. Stāstiet par to!

10.           Dodiet bezmaksas konsultācijas.

Tev liekas, ka tas, ka tu cilvēkam dosi konsultācijas, ir tavs laiks, tas maksā naudu un ja tu darba laikā dosi konsultācijas citiem, tad tu nepārdosi preces tajā laikā. Bet ir tieši otrādi! Dodot konsultāciju bez maksas, tu iegūsti klientu. Kur es iešu pirkt preci? Tur, kur mani konsultē par šo preci un velta man laiku, nevis tur, kur es nevaru neko saprast, pašam viss ir jāmeklē un faktiski jāpērk uz dullo. Ko tu paspēj uzzināt internetā, to tu zini, un tas ir viss. Tāpēc dodiet bezmaksas konsultācijas.

11.           Neizšķērdē naudu, bet ieguldi.

„Kas vasarā sakrāj, ir gudrs, bet, kas ražas ievākšanas laikā guļ, paliek kaunā.” (Sālamana pamācības 10:5)

Kas nesakrāj, tam ziemā nav. Ja runājam par paplašināšanos, tad, ja tev nebūs iekrājums, kā tu paplašināsies? Tajā pašā laikā neaizmirsti arī sevi palutināt. Tu nevari visu laiku krāt zeķē un sevi nelutināt. Sevi arī ir jāpalutina – ar kādu jaunu apģērba gabalu, ar jaunu auto, ar kaut ko jaunu, kādām izpriecām, lai atpūstos. Iztērē naudu arī tur! Tavam organismam – arī garam un emocijām ir nepieciešama atpūta. Taču neizšķērdē naudu. Nedzīvo pāri saviem līdzekļiem. Nav iespējams būt miljonāram, ja tu dzīvo pāri saviem līdzekļiem. Varbūt uz īsu laiku, ja tētis atstāj miljonu. Piemēram, Arvim drīz būs savs auto, bet tas būs tajā brīdī, kad viņa ienākumi sasniegs noteiktu robežu. Latiņa ir uzlikta. Viņš var arī tagad nopirkt, bet ir daudz citu vajadzību – jāpaplašina bizness, māceklim jāmaksā alga.

Praktiski biznesa padomi.

1.             Nosaukums tavai firmai.

Tev ir nepieciešams nosaukums savam uzņēmumam jeb pakalpojuma veidam un tam ir jābūt atbilstošam tavai nodarbei. Vai mūsu draudzes nosaukums ir atbilstošs mūsu nodarbei? Precīzi! „Kristus Pasaulei” – tātad Jēzus cilvēkiem pasaulē. Vai ir kāds, kam pieved zemnieku preces mājās? Tie ir tīri produkti, bez E vielām. Viņi pieved pie mājām, cenas ir mazākas, produkti ir labāki un tie nāk pa tiešo no zemnieka. Šī starpniekfirma tā arī ir nosaukta: „Pievedums”. Super! Atbilstoši! Tas ir tieši tas, ar ko viņi nodarbojas – ar produktu pievedumu. Izvēlies savai firmai atbilstošu nosaukumu!

2.             Logo.

Šeit visur ir mūsu draudzes logo. Kāpēc vajag logo? Logo vajag tāpēc, ka cilvēki atceras 20% no tā, ko dzird, un 80% no tā, ko redz. Tātad, cilvēkiem ir jāredz tava firma.

3.             Devīze.

Biznesa mērķim ir jātiek izteiktam vienā teikumā. Mūsu draudzes mērķis ir izteikts uz mūsu logo divos vārdos un tas ir „Kristus Pasaulei”. Tas ir mūsu mērķis.

„Tāpēc eita un darait par mācekļiem visas tautas, tās kristīdami Tēva, Dēla un Svētā Gara Vārdā.” (Mateja 28:19)

Mums ir veiksmīgs logo un veiksmīga devīze. Mūsu logo ir redzams G 12, kas apzīmē to, ka mērķi sasniegsim ar vīzijas G12 palīdzību caur grupiņām. Zemeslode simbolizē, ka glābsim visu pasauli, melnā krāsa – pasaule ir tumsā un sarkanais aplis – Kristus asinis.

Daudzas firmas ir nosauktas to iesācēju vārdos. Piemēram, Emīls Gustavs, brāļi Makdonaldi. Devīzei ir jābūt izteiktai vienā teikumā – tas, ko tu dari, ko tu dod cilvēkiem. Mēs dodam cilvēkiem Kristu.

4.             Biznesa plāns.

Tavā biznesā ir jābūt plānam. Ja tu neplāno savu biznesu, tad tu ieplāno neveiksmi. Tev ir nepieciešams plāns, pie kura tu turies. Plāns un stratēģija ir elementāras lietas un par to mēs esam daudz mācījušies. Biznesa plānā un stratēģijā var izdarīt korekcijas, ja tas ir nepieciešams. Tev nav dzelžaini jāturas pie plāna, ko ieplānoji pirms 10 gadiem. Izdari korekcijas savā plānā!

5.             Nišu mārketings.

Kas ir nišu mārketings? Tas ir tas, ko es jau minēju – netirgo visu un visiem. Ir izpētīts, ka 80% lēmumus par pirkuma izdarīšanu parasti pieņem sievietes. Un ja runa iet par nišu mārketingu, tad labāk savu biznesu ir vērst uz sievietēm. 80% biznesu var taisīt uz sieviešu rēķina. Nav jau tā, ka vīrieši neko nepērk – viņi pērk automašīnas un tehniku, bet sievietes iepērkas preces daudz vairāk.

6.             Nekad nespied cilvēkam pirkt savu preci.

Lai cilvēks nemaz nejūtas spiests. Piedāvā to pilnīgi neitrāli. Netrīci un nedrebi, ka ja viņš tagad nenopirks tavu preci, tad tavi bērni nomirs badā. Ja tu viņi spiedīsi, tad tavi bērni tiešām nomirs badā. Un ja arī viņi paliks dzīvi, tad būs problēmas.

7.             Reputācija.

Kas ir reputācija? Tā ir tava labā slava, uzticamība, godīgums darījumos ar klientu. Ja izdarīji nekvalitatīvu pakalpojumu, tad pārtaisi! Garantijai ir jābūt, ka tavai precei ir un būs kvalitāte. Ja preci nes atpakaļ, tad ņem atpakaļ. Protams, ja tas ir adekvāti.

8.             Ārējais izskats.

Tev ir jāizskatās uz visiem 100. Kad Dieva vīrs Smits Viglsforts gāja pieteikties darbā par santehniķi, tad viņš atnāca tērpies baltā uzvalkā. Lūk, santehniķis! Viņš strādāja, viņam bija pašam sava lieta. Kāds tu esi no iekšienes, tāds tu arī izskaties ārēji. Tas nenozīmē, ka tev obligāti mugurā ir jābūt pašam dārgākajam, bet ir jāizskatās labi.

9.             Apmāciet savu personālu.

Iemāci saviem darbiniekiem visus tos pašus principus, ko tu zini. Lai viņi lieto tos darbā ar klientiem. Citādi tas vairs nebūs tavs uzņēmums. Tavs personāls neatbildīs tam, kāds esi tu pats un tavs bizness lēnām izbeigsies, jo tava biznesa veiksmes atslēga ir tava paša personībā. Tev ir jādara sev līdzīgie. Iemāci viņus smaidīt! Ja cilvēks nevar darbā smaidīt, tad nav ko nākt uz darbu! Darba noteikumos raksti, ka, ja nevar atnākt uz darbu un smaidīt, tad nav vispār ko nākt. Bet ja tu nāksi un izdarīsi savus pienākumus, tad tev maksās. Man stāstīja, ka pat tad, kad tu runā ar klientu pa telefonu, tev ir jāsmaida. Jāmācās smaidīt arī sarunas laikā. Tevi neredz, bet tavu smaidu jūt. Tāpēc smaidīsim!

10.           Mācieties runāt pa telefonu.

Ir biznesa nozares, kur pārsvarā visi darījumi notiek tikai pa telefonu. Visi pasūtījumi tiek pieņemti pa telefonu. Ja tu sazinies ar e-pastiem, tad mācies rakstīt tos pareizi. Es tagad to visu neiemācīšu, bet tev ir jālasa, jāmācās un jāskatās, kā citi to dara. Piemēram, mans patēvs, kad biju mazs, uz telefona zvaniem atbildēja rupjā balsī: „Jā, lūdzu.” Kad es biju kaut kur ārpus mājas un man bija jāzvana mammai uz māju, tad es negribēju dzirdēt patēva balsi. Arī tad, kad es runāju ar savējiem pa telefonu, tad es viņus mācu sarunāties pa telefonu. Kāds no manējiem, ar kuru sazvanos jau vairākus gadus, paceļ klausuli un saka: „Jā.” Es vaicāju, kā iet, bet man atbild, ka labi. Klusums, vairāk nekā nav. Es domāju, kā atraisīt atmosfēru un saku, ka ārā šodien ir foršs laiks un uz to man atbild ar „jā”. Es mācu un mācu un kaut kas mainās. Nesen notika brīnums. Es zvanu šim cilvēkam un jau domāju, kā viņš man strupi atbildēs, kas būs gan šoreiz, bet viņš paceļ klausuli un saka: „Aļļo!” Tas jau bija labi. Tas bija 100 reizes labāk, nekā neieinteresēts „jā”. Mācieties runāt pa telefonu. Nevis kā sanāk, bet mājās mācieties, rakstiet uz papīra kā pareizi runāt, kā pareizi klausīties.

11.           Pati labākā reklāma ir tavu klientu rekomendācijas citiem.

Kad tavi klienti ir apmierināti ar tavu preci vai pakalpojumu, viņi nespēj klusēt un ieteiks tevi. Tavi klienti ieteiks tevi! Tāpēc gādā par esošiem klientiem un viņi tev pievedīs jaunus klientus. Tā ir pati labākā reklāma. Starp citu, arī draudzē labākā reklāma ir mūsu pašu liecības.

12.           Vienmēr dodiet atlaides.

Es to teicu jau pagājušajā reizē. Vienmēr dodiet atlaides vai vismaz uzlieciet dārgāku cenu un tad, kad pērk tavu preci, tad iedodiet atlaidi. Interesanti, pat ceļu policisti tā dara. Viņi iedod sodu un tad uztaisa it kā atlaidi, bet īstenībā tas ir normāls sods. Bet tu esi laimīgs, ka tev tagad ir mazs sods! Vai mūsu policisti nav gudri?

13.           Reklamējieties ar liecībām no citu cilvēku labumu, ko tie guvuši no jūsu biznesa.

Televīzijā pa dienu var klausīties liecības. Vairāk tas ir vecmāmiņām, bet arī māmiņām un tiem, kas ir mājās. Piemēram, tur stāsta par Cosmodisk. Tur sēž laimīgi cilvēki un stāsta, ka kopš viņiem ir Cosmodisk, viņi vairs nezina, kas ir muguras sāpes. Tev vajag liecības. Kolekcionē un reklamē tās.

14.           Rūpējieties par kvalitāti.

Iegaumē, ka cilvēki ir gatavi maksāt lielu naudu par kvalitatīvu pakalpojumu. Normāli cilvēki kā ar uguni meklē labas lietas, un tādas ir ļoti, ļoti grūti atrast. Viktors mūsu draudzē ir speciālists par aparatūru. Viņš meklē to labāko, kas nav veikalos Rīgā. Cilvēki meklē labas lietas un maksā lielu naudu.

15.           Tu nepārdosi pat vislabāko preci, ja par tavu preci neviens nezina.

Ja par tavu preci neviens nezina, tad neviens to nevar nopirkt. Tas paliek noslēpums. Mārketings ir pārdošanas māksla. Par tavu preci ir jāzina un jāzina tā, ka cilvēki vēlas iegādāties tavu pakalpojumu vai preci.

16.           Vizītkartes.

Es jau jums vienu parādīju. Sākot savu biznesu, tu visiem savām paziņām vari izsūtīt savas vizītkartes un varbūt arī kādu bukletu. Sāc ar saviem paziņām. Ja tu labi izdarīsi savu pakalpojumu, tad šie paziņas ieteiks arī citiem, un tavs bizness var aiziet. Tikai par klientu meklēšanu draudzē aizmirsti, jo te nav biznesa placis. Te ir draudze un draudzi nevar izmantot savtīgiem mērķiem. Draudzē ir ļoti vienkārši uzsākt biznesu. Taču šeit ir kategoriski aizliegtas tādas lietas. Ja draudze un mācītājs iesaistās kādā biznesā, tad no garīgām lietām atliek ļoti maz.

17.           Vieta biznesam.

Ir jāizvēlas pareizā vieta. Ko piemēram, var tirgot pie skolām? Var tirgot Coca – Cola, čipšus. Vai tu zini, ka mūsu draudze ir ideālā vietā? Jebkuram biznesam Rīgas centrs ir izdevīga vieta. Šeit tuvumā ir transporta mezgli. Un, ja brauc no Latvijas citām pilsētām, tad tieši šeit var atbraukt uz tavu ofisu.

Piemēram, tu gribi atvērt gāzes uzpildes staciju. Braucot mājās no šīs vietas uz Vidzemes pusi tur ir Statoil, bet nav gāzes uzpildes stacija. Kur atvērt gāzes uzpildes staciju? Blakus Statoil. Un tev momentā aizies bizness. Ja tev izdodas dabūt zemi blakus Statoil, kur nav uzpildes stacija, bet nākamā ir nedaudz tālāk un tu uzcel šo uzpildes staciju, tad tu esi miljonārs. Tev tur rindā stāvēs pēc gāzes.

Veikalā ir vajadzīgas orientēšanās zīmes. Zini kādās krāsās jābūt cenu zīmēm? Sarkanā ar balto kalpos labi. Var arī citas krāsas, bet šīs būs vislabākās. Svarīgi, ka ir orientēšanās zīmes. Ārpus veikala ir jābūt izkārtnei.

18.           Reklāma.

Esiet uzmanīgi ar dārgu reklāmu! Tā bieži var izrādīties pilnīgi neefektīva. Tu iztērēsi kaudzi naudas un būs 0 vai 0,01 % rezultāts. Esiet uzmanīgi! Netiek runāts par to, ka nevajag šādu reklāmu – ja vari atļauties un ja tev nav kur likt naudu, tad nav nekādu problēmu. Attiecīgos brīžos var likt lielu reklāmu, bet esiet uzmanīgi. Bet bez reklāmas arī nav iespējams. Kur šodien tev ir vislabāk uztaisīt reklāmu bezmaksas? Draugosfacebook, interneta vidē. Arī tur var piemaksāt un taisīt dažādas akcijas un reklamēties. Draugi, esiet prātīgi ar dārgām un lielām reklāmām, kaut arī tām ir sava vieta lieliem pasākumiem. Iespied brošūras.

19.           Iepakojumi un firmas zīme.

Daigai ir forša firmas zīme. Neaizmirstiet pielikt savai precei vai pakalpojumam firmas zīmes. Arī  iepakojums ir ļoti svarīgs. Ja tava prece nav labā iepakojumā, tad zinātāji tās pirks un ņems, bet nezinātāji neņems. Diemžēl liela daļa cilvēku skatās pēc iepakojuma. Tāpēc tas ir svarīgi.

20.           Bezmaksas uzstāšanās ar lekcijām.

Tu lasi lekcijas bez maksas. Stāsti par konkrēto tēmu, kas veicinās klientu piesaistīšanos tavam biznesam. Demonstrācijas. Dāvaniņas. Esi padomājis par dāvanām? Taisi dāvanas klientiem. Kas ir iepircies Douglas veikalā, zina, ka var saņemt dāvaniņas un tas ir tāds triks. Bet tu esi priecīgs. Tu sasmaržinies un pēc tam ej un šīs smaržas nopērc.

Pirms daudziem gadiem man bija viens konkrēts frizieris pie kā es gāju. Reiz es atnāku pie viņa un man iedod kartīti, kurā ir jāsakrāj pieci zīmodziņi un tad man būs dāvaniņa. Man tas nostrādāja. Es izgāju piecas reizes un tad gaidu to dāvaniņu, un viņa izvelk no skapīša, no tādas lielas pakas, ārā mazu šampūnu. Un dod man dāvaniņu. Tas šampūns, pirmkārt, neder maniem matiem. Es domāju, ka būs kaut kas foršāks. Es aplauzos. Draugi, ja tu taisi dāvaniņu, tad kaut ko tādu, kas klientiem patīk. Nevis paņem kaut ko no kopējās pakas un piesvied, atmet. Ja tu apsoli dāvanu, tad arī dāvini.

Piemēram, Makdonaldā var mācīties no viņiem visu. Viņi tirgo ne pārāk veselīgu pārtiku, bet viņi ir biznesa paraugs visiem, ja tu tajā iedziļināsies. Un tas ir viens no veiksmīgākajiem uzņēmumiem pasaulē. Man mājās ir vesela kaudze Coca-Cola glāzes. Tās ir no Makdonalda. Mēs citreiz vēlu braucam mājās un tad iebraucam tur un paēdam. Viņi dažkārt dāvina glāzes. Ja mēs ņemam lielo komplektu, tad mums dāvanā pienākas glāzes. Tad nu mēs ņemam lielo komplektu. Mums glāzes mājā nav jāpērk.

Citreiz veikalos dod nogaršot. Tas ir svarīgi. Es atceros, ka reiz biju ar sievu Jaltā, Ukrainā. Tur bija liels kalns un tur gruzīni tirgoja šašlikus. Mēs staigājām gar galdiņiem un tad viens no pārdevējiem mums uzsauca – „Izdari labu sievai un es tev izdarīšu labu!” Es nopirku arī. Vīri lutiniet sievas!

Ir divi biznesa pamatveidi – pakalpojums un preces. Viens ir pakalpojums, ko tu sniedz, savu darbu un otrs ir tas, ko tu pārdod. Kā jūs domājat, mūsu draudzes situācijā, ar ko būtu sākt vienkāršāk? Ar pakalpojumu sfēru! Tieši tā! Kaut arī var pirkt un pārdot, bet pakalpojumu sfērā tev ir nepieciešams daudz mazāks ieguldījums. Un te nu mēs beidzot nonākam pie reālām lietām, ko es tev parādīšu. Mācīsimies par pakalpojumiem un darīsim to atraktīvi.

Mēs tagad praktiski mācīsimies.

Visi šie cilvēki var kaut tūlīt sākt savu biznesu. Ne visiem tas ir jāizdara, bet es jums parādīšu praktiski, ka ikviens var.

Bībelē ir teiks, ka Jēzus katram ir devis savu talantu – vienam vienu, vienam trīs, vienam piecus. Viņš atstāja mūs šeit virs zemes un saka, lai mēs šos talantus lietojam. Ja mēs esam lietojuši, tad attiecīgi no tā, cik mums to ir, mēs gūstam peļņu un Dievs skatās, vai mēs esam lietojuši savus talantus un guvuši peļņu. Tur ir rakstīts, ka tas, kam bija tikai viens talents, nelietoja to savu vienu naudas gabalu. Dievs viņam prasīja no tā, bet viņam nebija, ko dot, un Dievs sacīja: „Ak, tu nekrietnais kalps.” (Lūkas 19. nodaļa) Atcerieties, ka tam, kas lietoja savus talantus, Viņš teica: „Ak, tu malacis!” Un atdeva vēl to talantu, kas bija tam, kas nelietoja.

„Bet viņš atbildēja: es jums saku: katram, kam ir, dos, bet, kam nav, tam atņems arī to, kas tam ir.” (Lūkas 19:26)

Katram ir talanti un mēs tos varam lietot ne tikai, lai kalpotu Dievam, cilvēkiem ar garīgām vajadzībām, bet arī finansu sfēra ir ļoti svarīga mūsu dzīvē.

Lūk, skaties! Kādus pakalpojumus var sniegt manas grupas cilvēki. Pirmkārt, gudri ir darīt tos pakalpojumus, kur tev jau ir iemaņas un zināšanas. Nevis kaut ko, no mēness nokritušu vai izgudrot jaunu riteni, bet to, kas jau ir. Kam ir, tam dos, un ja nav, tad steidzīgi kaut kas jādomā un kaut kas jāsāk.

Dainis visu mūžu ir nostrādājis vienā organizācijā, kurā gatavo zīmogus. Nekādas citas iemaņas Dainim nav un šobrīd viņš ir sācis mācīties par programmētāju. Tur ir daudz jāmācās. Viņš strādā, audzina divus mazus bērnus, vada grupiņu un viņam ir kalpošanas draudzē. Viņš gādā par ģimeni un domā kā vairāk būt noderīgam cilvēkiem. Viņš papildus mācās par programmētāju un tie šobrīd ir ļoti pieprasīti. Ja tu mācies, tad mācies kaut ko pieprasītu. Tev darbs ir garantēts. Viņš izmācīsies un lietos savu talantu. Viņš varēs piedāvāt savus programmista pakalpojumus.

Luīze agrāk neko nevarēja un viņai nekā nebija, bet tagad tā vairs nav. Luīze draudzē kalpo kā lietvede. Arī viņas pasaulīgais darbs ir lietvedība – sekretāre. Viņa ļoti labi prot izdarīt biroja pakalpojumus. Šobrīd viņa strādā pie cilvēka, kas viņai dod darbu, bet reāli viņai ir iemaņas un viņa ir strādājusi šādu darbu. Luīze nav to mācījusies, bet strādājot apguvusi nepieciešamo. Viņu ir audzinājuši priekšnieki. Viņa strādāja arī Kristīgajā radio, kurā viņai bija stingrs vadītājs. Katrā vietā viņa kaut ko iemācījās un viņai ir iemaņas, tāpēc viņa var piedāvāt konkrētus pakalpojumus par konkrētu samaksu. Vēlāk viņa var ņemt darbā arī citus sekretārus un lietvežus. Lūk, pakalpojumu sfēra izdodas.

Edgars prot krāsot auto un viņš to prot labi. Viņam ir garāža, kur to izdarīt, bet tikai tālu no mājām. Bet viss ir risināms. Viņš var piedāvāt mašīnu krāsošanas pakalpojumus un pelnīt no tā. Kad viņam būs tik daudz klientu, kad viņš pats vairs nespēs viņus apkalpot, tad var pieņemt darbā jaunus cilvēkus kā mācekļus. Elementāras lietas. Viss, kas ir vajadzīgs, ir uzņēmība, visi šie principi un uz priekšu.

Kā tu domā visas tās firmas, kas ir izaugušas, ir izaugušas lielas tā pēkšņi uzreiz? Nē, viņas sāka no mazumiņa, no tā ko prot.

Iveta strādā viesnīcā, un viņa pārzina uzkopšanas darbus un ne to vien. Viņa var piedāvāt māju uzkopšanas pakalpojumus un pieņemt darbā cilvēkus, kas arī darīs to pašu. Tad, kad viņai vienai būs tā, ka viņa netiek galā, tad viņa var paplašināties un pieņemt darbā jaunus cilvēkus.

Sandijai vajadzēja mājkalpotāju, jo darba ir ļoti daudz, naudas arī pietiek un ir jāpaplašinās. Pirmais solis, ko Sandija spēra, ir tas, ka viņa noīrēja mājkalpotāju. Viņai dienā piezvanīja 20 cilvēku uz viņas ielikto sludinājumu. Iveta, tev būs ļoti daudz zvanu un tu iegūsi klientus! Es nesaku, ka tev pašai obligāti ir jādara, bet es parādu iespējas. Ja tu gribi tās lietot, tad lieto, ja ne, nav nekādu problēmu. Es neko nespiežu. Man liekas, ka māju uzkopšanas darbs ir ļoti interesants. Iedomājies, ka Ivetai ir furgoniņš, ar kuru viņa braukā un uzkopj mājas. Vēlāk jau ir daudzi furgoniņi, kuros brauc Ivetas uzkopšanas firmas cilvēki. Un kaut arī Iveta pati fiziski vairs nestrādā, firmas logo ir redzama tieši viņa ar birsti rokās.

Indrai ir iemaņas. Viņa strādā speciālā iestādē ar problēmu bērniem. Indrai ir īpaša izglītība un viņai par to maksā arī labu atalgojumu. Viņa rūpējas par bērniem ar garīgiem traucējumiem. Viņa cīnās un strādā. Kādu pakalpojumu viņa varētu sniegt pasaulē? Viņa varētu būt guvernante. Viņa tiktu galā ar jebkāda līmeņa bērniem.

Inga pārzina franču valodu. Viņa pašlaik ir pašnodarbinātā un pasniedz franču valodas privātstundas. Klientu ir tik daudz, ka jāsāk domāt par paplašināšanos.

Sandija ir skolotāja. Viņa pārzina vācu valodu un pasniedz vācu valodas privātstundas. Sandija labi nopelna un klientu viņai netrūkst. Laiks domāt par paplašināšanos. Daži jau lieto savas iemaņas.

Arvis visu mūžu ir juvelieris. Viņam ir savas iemaņas un viņš turpina to darīt arvien labāk. Viņa sieva Linda ir menedžeris. Arvis izgatavo preci, bet Linda tirgo. Šeit ir ģimenes pasākums.

Daiga mācījās skolā par trikotāžas mākslinieku. Kad izjuka viņas laulība, tiesa gan ne viņas vainas dēļ. Visu koriģēja vīrs, kurš viņu bija lutinājis. Viņai nebija nekas jādara. Kad tas viss izjuka, tad bija jāsāk kaut kas pašai darīt. Viņa lietoja savas iemaņas un sāka nodarboties ar trikotāžas adīšanu. Klientu ir pietiekami un drīz viņa slēgs līgumu par preču tirgošanu ārzemēs.

Indra mācījās kaut kādā trakā manikīra skolā. Viņai nebija nauda, bet vajadzēja diplomu. Es viņai saku, ka viņai nav jāmācās, bet jāsāk krāsot nagi. Indra ilgi domāja un lūdza Dievu par to. Viņa aizgāja no skolas un sāka krāsot nagus. Ja viņa būtu palikusi šajā skolā, tad viņa vēl joprojām mācītos. Rezultātā viņa pāris gadu laikā ir kļuvusi par veiksmīgu uzņēmēju – uzņēmums plaukst un viss notiek. Viņa ir reģistrējusi savu firmu un tā saucas „Nail time”.

Artūram ir zināšanas kā kurināt augstspiediena katlus. Es gan tagad neredzu, kā viņam šodien atvērt savu kurinātavu, bet viņam ir zināšanas arī par filatēliju – tās ir zināšanas par pastmarku un etiķešu kolekcionēšanu. Arī tās ir iemaņas, kuras var lietot un sākt pelnīt. Viņš var pirkt un pārdot, ja ir kompetents šajā lietā.

Līga ir medmāsa un zinātnieks. Viņai ir maģistra grāds māszinībās. Viņa var atvērt privātklīniku – aprūpes centru. Viņa var sniegt ne vienu vien medicīnisku pakalpojumu.

Kristīnei ir jurista izglītība. Viņai ir arī kvalifikācija un iemaņas. Lūk, jurista pakalpojumi šodien ir ļoti nepieciešami.

Velta prot runāt ar cilvēkiem pa telefonu. Viņa var piedāvāt apzvanīšanas vai atvērt sabiedrisko pētījumu centru un apzvanīt cilvēkus.

Evitai ir iemaņas un zināšanas skaistumkopšanā – viņa ir vizāžists. Viņa tagad taisa arī manikīru un braukā uz mājām.

Par katru no šiem punktiem var taisīt veselu zinātni, var lasīt grāmatas, pētīt un mēģināt. Šodien bija tikai pats pamatiņš. Mums katram kaut kas ir jau šodien, ko mēs varam lietot. Mums katram ir kāda iespēja.

Nobeigumā es izstāstīšu ļoti interesantu stāstu.

Amerikā no pieciem miljonāriem četri ir imigranti. No pieciem cilvēkiem, kuri kļūst par miljonāriem, četri ir imigranti. Kāpēc? Šie imigranti atbraucot uz Ameriku strādā – rok kapus, strādā par šoferiem, ēdināšanas uzņēmumos mazgā traukus, dara jebko, un paralēli viņi redz savas iespējas, kuru dēļ viņi ir atbraukuši. Viņi attīsta savas iemaņas, savas zināšanas, domā par savu biznesu un turpina to. Viņi strādā jebkādu darbu un paralēli attīsta savu virzienu vai arī strādājot ceļas savā darba vietā ar savu paklausību autoritātēm. Pamatiemesls, kāpēc viņi kļūst par miljonāriem ir atspoguļots šajā stāstā.

Tas ir īsts stāsts, ko ir novērojis Zigs Ziglars. Viņš sēž lidmašīnā, kurā notiek iesēšanās. Tā ir milzīga lidmašīna un cilvēki pamazām sāk kāpt iekšā. Pēkšņi viņš redz, ka nāk māmiņa ar trim bērniem – viens rokās, otrs pie rokas un trešais skrien aiz muguras. Viņi iekāpa pa priekšējo daļu un tajā brīdī, kad viņi iekāpa, pilota kabīnes durvis ir vaļā, jo tur tiek iekrautas kaut kādas lietas. Tā mazā meitenīte, kurai 4 gadiņi, ieskrien iekšā, notupjas un ierauga, ka tur ir cilvēki formās ar uzplečiem. Viņa nekad neko tādu nav redzējusi. Tur ir tik daudz pogas kā kosmosa kuģī un viņa skatās ar atvērtu muti. Pēc tam viņa pagriež galvu pa kreisi un tur ir lidmašīna visā garumā – redzama garā eja. Viņai acis ieplešas un viņa saka: „Ak, Dievs!” Lūk, tas ir tas, kad imigrants atbrauc uz Ameriku, tas ir tas, ko viņš ierauga – „Ak, Dievs, kāda iespējas!” Un viņi tās lieto. Amerikānis, kurš domā tikai par hamburgeriem, neredz iespējas. Viņiem tas viss ir pats par sevi saprotams, bet šie imigranti ir atbraukuši ar mērķi pacelties. Šeit es nerunāju par visiem, bet par tiem, kas kļūst par miljonāriem. Viņi redz iespējas, ar attieksmi „Ak, Dievs”. Kā ir ar mums latviešiem šeit Latvijā? Kurš atver lielveikalus? Sveštautieši. Tu domā, ka viņiem ir lielāki resursi, bet tas nav pamats. Viņiem ir lielāki resursi, bet ne visos gadījumos arī vairāk zināšanas nekā mums, postpadomju cilvēkiem. Tomēr ir kāda lieta – viņi redz, ka Latvijā ir iespējas, bet mēs neredzam. Es esmu tev atvēris acis uz Latviju – paskaties uz šo zemi, šo tautu, vietu, kur tu dzīvo! Paskaties uz Latviju un ieraugi „Ak, Dievs, cik daudz iespējas!” Ieraugi tās! Visapkārt ir iespējas. Latvija ir neierobežotu iespēju zeme. Tiek teikts, ka Latvija ir bedre, ka visi brauc prom, cilvēki bēg kā žurkas no grimstoša kuģa. Draugi, pārsvarā bēg tie, ka neredz iespējas. Šeit ir iespējas. Vai tu redzi savas iespējas? Āmen!

Tad nu mācies, strādā, ko tu vari šodien, lieto savas iemaņas, plāno, lūdz, redzi iespējas, izmanto tās. Paplašinies, gūsti ienākumus, esi noderīgs cilvēkiem un saņem augļus par to. Starp citu, es, kā mācītājs, apmierinu tavas garīgās vajadzības un ne tikai garīgās vajadzības. Caur to, ka es apmierinu tavas garīgās vajadzības, es apmierinu arī emocionālās vajadzības caur mācību, ko es mācu, caur to, kā es aprūpēju, vadu draudzi. Es apmierinu arī fiziskās vajadzības, bet ne visas – piemēram, dziedināšanu. Es par to saņemu algu. Alga nav mans mērķis, bet mans mērķis ir darīt to, ko vēlas Dievs. Dievs ir iekārtojis draudzē tādu kārtību, ka pilna laika kalpotāji saņem algu. Par ko? Dievs par mani gādā? Jā, Dievs par mani gādā, bet tā ir reāla kārtība draudzē. Man ir alga ar nodokļiem, es valstij maksāju nodokļus. Ja tu spēsi apmierināt cilvēku vajadzības, tad cilvēki tev par to maksās naudu. Es runāju par biznesu. Vajadzīgas arī garīgas, emocionālas un fiziskas vajadzības. Ieraugi vajadzības. Ieraugi iespējas. Dari to! Es kad sāku savu ticības dzīvi, tad man galvā bija viena doma – Kristus pasaulei – glābt cilvēkus, palīdzēt viņiem, sludināt, dziedināt slimos, izdzīt ļaunos garus, pulcēt cilvēkus, liecināt. Tā bija viena doma. Es draudzē uzņēmos jebkuru kalpošanu – es biju paklausīgs savam mācītājam. Es to visu darīju un paralēli es strādāju dažādos darbos. Es vienlaicīgi biju sētnieks un celtnieks. Es strādāju lauksaimniecībā, skaldīju tantiņām malku. Gāju uz bezdarbniekiem un teicu, ka man vajag darbu un man vienmēr iedeva darbu. Ar laiku darbs palika arvien labāks un labāks un atalgojums arī kļuva ar vien labāks. Bet neskatoties uz to man svarīgākais bija kalpošana Dievam. Es atceros, kad es kalpoju kādā draudzē pie Modra Ozolinkēviča Rīgā. Es nosludināju un Modris man pēc dievkalpojuma dod naudu – desmit latus. Es viņam teicu, ka neņemu naudu par Dieva vārda sludināšanu, bet viņš man atbildēja, ka viņiem ir tāda kārtība. Es paņēmu. Ar laiku, sākot vadīt draudzi, kad es kļuvu vienlaicīgi mācītājs draudzēm Limbažos un Cēsīs, tad man tika piešķirta alga – Cēsīs 60ls un Limbažos 20ls. Man bija 80ls alga. Manai sievai arī bija 80ls alga un plus man bija dažādi papildu ieņēmumi. Mums pietika līdzekļu un mēs vēl abi kalpojām draudzē. Ar laiku kalpošana palielinājās līdz tam punktam, kad es sapratu, ka gribu visu savu laiku veltīt kalpošanai Dievam un līdz ar to es iegāju pilna laika kalpošanā un saņēmu algu. Arī šeit ir naudas principi. Es apmierinu cilvēku vajadzības un saņemu naudu par to. Es saņemu algu, jo tāda ir Dieva kārtība. Lasiet Bībelē par levītu kalpošanu templī utt. tā ir iedibināts. Ja tu spēj apmierināt cilvēku vajadzības, tad tu saņem par to naudu. Āmen! Punkts! Ieraugi iespējas!

Es lūgšu Dievu, lai katrs no jums ir finansiāli nodrošināts.

Aleluja! Slava Tev, Kungs! Slava Tev, dzīvais Dievs! Nav neviena kāds Tu, Kungs. Tu apmierināsi katru mūsu vajadzību pēc sava godības pilnās bagātības Kristū Jēzū. Es lūdzu par katru draudzes „Kristus Pasaulei” dalībnieku, es lūdzu Tev par katru, kas šobrīd skatās mūs internetā. Dievs, dod mums savu svētību, izdošanos, ka mēs nepadodamies, ka mēs disciplinēti plānojam, redzam iespējas, strādājam. Ka mēs meklējam Tavu vaigu, Tevi pašu un darām nepieciešamās lietas, lai turpinātu un iesāktu savu biznesu, piedāvātu savu pakalpojumu, lai piedāvātu savu darbu un mūsu darbs tiktu novērtēts, ka mūsu darbs tiktu tā izdarīts, ka viņš tiek novērtēts. Ka mēs strādājām pie priekšniekiem darba vietās, tad mēs savu darbu izdarām tā, ka mūsu darbs reāli tiek novērtēts. Paldies Tev, Kungs par jauniem biznesiem, jaunām organizācijām, kas Latvijai nesīs labumu, piepildīs cilvēku vajadzības un par ko draudzes cilvēki un ikviens, kas dzird šo sprediķi, saņems arī materiālus augļus un varēs gādāt par sevi, savu ģimeni un par Dieva lietām, par evaņģēlija izplatīšanu gan Latvijā, gan ārpus Latvijas robežām. Esiet svētīti!

Mārča Jencīša svētrunas iztirzājumu rakstīja Pārsla Jankovska